Storesupport
Bäst i klassen på digital närvaro
Storesupport erbjuder tjänster som utvecklar och gör detaljhandeln i Sverige effektiv och lönsam. Koncernen startades år 2000, omsätter 400 MSEK och har 1 500 medarbetare.
130%
Fler organiska besökare
8 000
Jobbansökningar per månad
35%
Lägre kostnad per klick
Mer än ett partnerskap
Storesupport som verkar i den snabbt föränderliga detaljhandeln såg tidigt ett behov av att implementera en digital strategi och att fatta mer datadrivna affärsbeslut för att fortsätta att vara konkurrenskraftiga även imorgon.
Resultatet blev ett samarbete där vi tillsammans tagit partnerskapet till nästa nivå. Det innebär att samarbetet fungerar mer likt kollegor emellan än en klassisk kund-leverantör relation. Den digitala strategin har därmed en djupare förankring i organisationen och beslut kan fattas både snabbare och kostnadseffektivare.
Strategi
En av Storesupports stora utmaning är två, vitt skilda målgrupper. Dels har vi uppdragsgivarna (B2B) men vi har också potentiella medarbetare (bemanningskonsulter) att förhålla oss till i den digitala strategin.
Med en begränsad marknadsbudget valde vi initialt att fokusera på de lägst hängande frukterna, de som har ett behov - som är medvetna om behovet - och aktivt söker efter lösningar på sitt behov.
Något som innebar att vi ville vara en av de aktörer som först presenterade intressanta uppdrag för potentiella jobbsökanden. Genom att initialt rikta oss till framtidens beslutsfattare inom detaljhandeln har vi lagt grunden för en ökad organisk efterfrågan och skapat goda förutsättningar att i större utsträckning, proaktivt rikta oss till potentiella uppdragsgivare.
Ett axplock av projekt i samarbetet
SEO
Riktad kandidatmarknadsföring på Google och sociala medier
Processutveckling avseende kandidatmarknadsföring
Utveckling av beslutsstöd vilket låter oss optimera och rikta marknadsmixen baserat på Cost of application och Cost of hire
Projektledning gentemot webbyråer
Kravspecifikation och rekryteringsstöd
Content marketing
Social media plan
Framtagande av digital strategi
Resultat
Tillsammans med stark kontext i fråga om behov eller geografisk närhet - genererar mer än 250 landningssidor, 50 talet kampanjer och en villkorsbaserad budget:
- en organisk närvaro top-10 på fler än 450 st strategiska sökord
- mer än 8 000 jobbansökningar per månad
- mer än 75 000 webbplatsbesök per månad
- närmare en miljon exponeringar mot relevanta målgrupper, varje månad.
Då Storesupport lyckats så väl med sin digitala strategi och under många år arbetat målorienterat med densamma kan vi nu börja skönja en organisk tillväxt och hävstångseffekt av satsningarna.