Träningsmaskiner
En ledande e-handel i ett snabbväxande segment
Träningsmaskiner.com är en av Sveriges största återförsäljare av träningmaskiner och redskap. Med professionell kundsupport och en nyckelstyrd digital närvaro som en central del i verksamheten har bolaget växt i mer än fem års tid.
350%
Fler sökord organiskt på Google
8%
Lägre CoS
40%
Lägre CPC
Lönsamheten vilar i förståelsen för de verkliga behoven
I en föränderlig bransch och allt komplexare värld förändras spelreglerna hela tiden. Kanaler, strategier och utförandet av själva hantverket. Men huvuduppdraget kvarstår – att uppnå en affärsdrivande stark organisk synlighet samt en så kostnadseffektiv och lönsam betald annonsering som möjligt.
Strategi
Träningsmaskiner är en nischåterförsäljare som konkurrerar med några av Sveriges största sporthandelskedjor. Istället för att försöka bli ett top-of-mind-företag har arbetet koncentrerats till att finnas maximalt synliga hos Google och andra sökmotorer när behovet uppstår. Med rätt produkter. Till rätt pris. Till rätt personer.
SEO-arbetet utgår från affärskritiska sökord där det sker en regelbunden översyn och byte av sökord som inte är tillräckligt trafik- eller affärsdrivande. Träningsmaskiner har en väldigt stark organisk ranking och ligger högt upp på förstasidan på många av de mest betydelsefulla sökorden i sin bransch.
SEM-arbetet är strukturerat för att maximera synligheten på ett sortiment bestående av tusentals produkter. En kombination av vanliga textannonser med dynamiska annonser samt Shopping-annonser, inriktade på olika målgrupper utifrån demografi och intressen.
Resultat
En smart mix av kampanjtyper och en stark organisk närvaro uppfyller tillsammans ambitionen, att vara det självklara valet vid köp av träningsutrustning.
- en organisk närvaro där träningsmaskiner dominerar det organiska söket på flera av de viktigaste kategorierna: löpband, roddmaskiner, crosstrainers och motionscyklar för att nämna några
- smarta retargeting-kampanjer ökar medvetenheten i en kritisk del av kundresan
- viljan att utmana gamla sanningar och våga tänka nytt har genererat så mycket som 20 % lägre CoS på viktiga kampanjer
- en ständig utveckling av SEO processen har genererat 260 % fler organiska besökare, från sexsiffriga tal.