2021-02-05
Nya spelregler för Google Ads
Sent igår kväll lanserade Google en ganska stor nyhet som berör de flesta annonsörer i Google sök. Vilken i ett kort perspektiv kan komma att påverka effekten av annonskampanjerna, förhoppningsvis till det bättre i det längre perspektivet. Men vi kan sannolikt se lite volatilitet inledningsvis.
Google avser att göra en uppdatering avseende ”matchningsbeteendet” hos frasmatchade sökord och sökord med bred matchning (vidare förkortad MBM)
En frasmatchad sökningar har typiskt varit ett ord där vi som annonsör vill synas på alla fraser som innehåller det specifika ordet. Medan en MBM sökning har kunnat trigga annonser på alla sökningar som är relaterade till ordet eller som Google kan tolka associerar/hör ihop med ordet. Det senare har ex kunnat innebära att vi visats på konkurrenters varumärken om vi valt att annonsera på ex Naprapat.
Från och med den 18 februari kommer Google att matcha frasmatchade sökord med MBM-sökord mot samma användarsökningar. Det blir med andra ord svårare att plocka russinen ur kakan och köpa de lägst hängande frukterna, eller som Google själva beskriver det: det kan leda till ökad trafik på alla frasmatchade sökord och något mindre trafik på MBM-sökord.
Från och med juli kommer den nya frasmatchningen att helt ersätta MBM
Det här är den andra stora förändringen Google gör inom loppet av 4-5 månader gällande sökordsmatchning. Senast genomfördes en förändring avseende så kallade exakta sökningar. En exakt sökning kan exempelvis vara frasen ”vilket löpband är bäst om jag har dåliga knän” och innebär att vi som annonsör bara vill synas när och om någon gör den sökningen.
Med ”respekt för användarnas integritet och vilja att hjälpa annonsörerna bygga effektivare annonskonton och få ut mer trafik för pengarna” uteslöt Google möjligheten att köpa vissa specifika sökningar och uteslöt dem även från alla sökordsrapporter. Det senare innebar att om vi köper ordet löpband som MBM och visas på sökningen ”vilket löpband är bäst om jag har dåliga knän” så kommer vi aldrig att få reda på det.
Läs vidare
Gaffla med oss kring ditt företag!
Digitala meddelanden i all ära, vi tror att ett bra snack med utgångspunkt i era ambitioner lägger grunden för relationer och framgångsrika affärer.